Školní laboratoř

25. května jsem se společně s dalšími spolužáky zúčastnila chemického dne pro budoucí prvňáčky. Na začátku jsme byli všichni tak trochu nervózní, ale zároveň natěšení na to, jak to celé bude probíhat. Každý z nás měl roli buď vědce nebo průvodce. Celým programem také děti provázeli dva speciální (ne)profesionální chemici, kteří si pro děti připravili vtipné scénky jak na úvod, tak závěr jejich návštěvy. Jako jeden z vědců jsem měla své stanoviště. Děti si u mě na papírový talíř vytvořily stádia motýla z těstovin. Jako první měly za úkol vybarvit si větev s listy, které už byly předem předkreslené na papírových talířích, poté jsme společně přiřadili těstoviny podle tvaru k jednotlivým stadiím a nakonec jsem jim tam všechny těstoviny přilepila lepicí pistolí. Aby ale měli talíř kompletní, musely si na jiném stanovišti dobarvit motýla, který už byl předem obarvený řepou a červeným zelím. Na něho poté kapaly například ocet nebo jedlou sodu, což udělalo, že se motýlovi měnily barvy. Už hotového motýla pak přinesly ke mně, kde jsem jim ho přilepila na lístek poslední fáze vývoje. Během dopoledne skupinky navštívily ještě další tři stanoviště. Pokus, co děti hodně bavil, byla Nenewtonovská kapalina složená ze škrobu a vody. Dále si vyrobily lávovou lampu pomocí oleje a šumivých tablet a jako poslední se pokusily nafouknout balónek bez použití dechu. Po dokončení všech stanovišť nás čekal závěrečný pokus s hořící rukou našich (ne)profesionálních chemiků, který udělal na děti velký dojem. Po předání malých odměn a diplomů nám už nezbývalo nic jiného, než se s dětmi rozloučit a popřát, ať se jim po prázdninách ve škole líbí. Nakonec se vše povedlo a myslím si, že jak děti, tak my jsme si celé dopoledne užili.

                                                                                                               Simona Rožková 9.C